Mindfulness: geen kunstje, maar levenskunst

Mindvolleven Magazine - 16 februari 2021


Afvallen zonder stress

Mindfulness: geen kunstje, maar levenskunst

Regelmatig krijg ik de vraag of mindfulness helpt op een snelle manier van negatieve gedachten af te komen. Een ‘kunstje’ dat bijvoorbeeld ingezet kan worden tijdens lastige momenten in een relaties. Een logische vraag. Het onprettige willen we afweren, het prettige behouden. Het probleem is dat beide ons belemmert in onze zoektocht naar geluk.


Gezond afvallen met begeleiding

Mindfulness helpt te zien

Wat zich NU, op dit moment, voordoet. En of dat nu prettig of onprettig voelt; het is wat het is. Je neemt waar wat er is, zonder dat je daar iets van hoeft te vinden. Mag wel, maar hoeft niet. Mindfulness in zichzelf lost niets op, het is geen quick-fix (wat niet wil zeggen dat je alles maar laat gebeuren of dat je blijft zitten in een situatie als die niet goed voor je is).


Met mindfulness beschouw je de dingen

Zoals ze zijn. Niet zoals je /denkt/ dat ze zijn. Dat denken is namelijk gekleurd door allerlei interpretaties. Zoveel mensen, zoveel meningen. Juist op momenten waarin een beroep wordt gedaan op onze veerkracht kan mindfulness helpen om het helder te blijven zien. We staan middenin het leven en krijgen allemaal te maken met ziekte, pijn, (liefdes)verdriet, scheiding … Als het moeilijk wordt, is het heel verleidelijk om je door je primaire – automatische – reacties te laten leiden en vervolgens te blijven hangen in gedachten en interpretaties.


Eén verkeerd woord

Van je partner kan een iets oproepen dat je eerder hebt meegemaakt en kan uitmonden in een ruzie dat niets met het huidige moment te maken hebben. Hoe meer gedeelde levensgeschiedenis je met iemand hebt, hoe bewuster je in het nu moet zijn omdat je anders het verleden steeds weer herleeft. Een klein bericht in het nieuws van afgelopen week dat gemeenten jaarlijks miljoenen Euro’s kwijt zijn aan vechtscheidingen illustreert waartoe dat kan leiden. Het denken is een handig gereedschap waar wij mensen prachtige dingen mee bereiken. Maar het kan ons ook in situaties brengen die niet goed voor onszelf en onze omgeving zijn.


Hulp bij burn-out

Hoe dat te veranderen?

Door de aandacht op jezelf en je omgeving te richten en op te merken wat er is. Welke gedachten en emoties komen er op? Wat voel je in je lichaam? Leer jezelf te observeren en stap je uit de onbewuste reactie. Dat geeft je vervolgens meer vrijheid om te kiezen hoe je reageert. Je kunt nog steeds boos worden, maar er is een andere kwaliteit bijgekomen. Niet zelden is dat een kwaliteit van vriendelijkheid en mildheid. Voor de ander en voor jezelf. En misschien zie je de situatie dan anders. Dat je beiden mens bent die zich probeert staande te houden in een moeilijke situatie. Dat onder de boosheid iets anders ligt. Dat jullie beiden op zoek zijn naar geluk. Dat gaat niet zomaar. Daar is oefening voor nodig. Mindfulness is geen kunstje. Mindfulness is levenskunst.

Cynthia Stijger

Waar kunnen we je mee helpen?

StressWise brengt psychologische hulp dichterbij: warmer, gemakkelijker, sneller, effectiever en efficiënter.

Neem contact op met onze Servicedesk voor informatie en advies. Bijvoorbeeld voor:

  • Gratis en binnen een week telefonisch kennismaken met een psycholoog of coach
  • Therapie op onze praktijklocatie of online via een beeldverbinding
  • Vergoeding werkgever
  • Vergoeding zorgverzekering
  • Vergoeding StressWise Fonds
  • 088 20 32 610
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie