ACT therapie

Acceptatie en commitment therapie of training

ACT of Acceptatie en Commitment Therapie

ACT therapie of ‘acceptatie en commitment therapie’ is een innovatieve, luchtige en warme wetenschappelijk bewezen vorm van gedragstherapie waarbij het veranderen van je dagelijks leven op de voorgrond staat. Aan de hand van onze ACT psycholoog onderzoek je wat voor jou belangrijk is om vervolgens stappen te zetten om te veranderen wat je wilt veranderen (commitment), en te accepteren wat je niet kunt veranderen (acceptatie). ACT therapie is gericht op het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Deze flexibiliteit bepaalt hoe je omgaat met negatieve gedachten, onaangename gevoelens en (lichamelijke) ervaringen. Hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker je kunt omgaan met de moeilijke ervaringen die je tegenkomt en hoe beter je je leven kunt invullen op basis van de dingen die jij waardevol en/of belangrijk vindt. Je leert dus hoe je een waardevol en zinvol leven kunt leiden.

Iets veranderen in je leven – iets kleins, iets groots, wat dan ook – gaat in de meeste gevallen over gedragsverandering. Als je iets wilt veranderen, als je wilt groeien, als je je koers wilt wijzigen of als je je leven helemaal wilt omgooien zul je zelf ander gedrag moeten gaan vertonen. Dat is niet zo gemakkelijk, maar het is wel te leren met de juiste begeleiding. In ACT therapie (individueel) en ACT training (in een groep) ga je op zoek naar je waarden en leer je te doen wat jij belangrijk vindt in het leven. Daadkrachtig tot actie overgaan en doen wat jij wilt. Je slaat een nieuwe richting in waar je echt achter kunt staan, en zo verminderen of verdwijnen problemen en klachten (zoals depressie, rusteloosheid, angst, stress en burn-out), waardoor het leven een stuk lichter wordt. Het leven krijgt weer zin! Door acceptatie en commitment therapie werk je met je ACT psycholoog aan verandering van je gedrag. Daardoor ga je je anders voelen én anders denken.

Online ACT therapie, online coaching en online ACT training

ACT therapie maakt je leven lichter bij deze problematiek

  • Stress en coronastress
  • Burn-out
  • Depressie
  • Angst en paniek
  • Relatieproblemen (combinatie met relatietherapie)
  • Verslavingsproblemen (combinatie met leefstijlcoaching)
  • ADHD
  • Chronische vermoeidheid
  • Chronische ziekten zoals kanker
  • Concentratieproblemen
  • Faalangst
  • Gejaagdheid
  • Hechtingsproblematiek
  • Negatief zelfbeeld
  • Onrust
  • Onzekerheid
  • Overspannenheid
  • Perfectionisme
  • Piekeren
  • Prikkelbaarheid
  • Psychosomatische klachten
  • Rouw en verlies
  • Slaapproblemen
  • SOLK klachten
  • Stress-gerelateerde klachten
  • Tinitus
  • Vage klachten
  • Zingevingsvragen
Goede psycholoog
8

“Prettig en leerzaam ..hoop dit in de praktijk te kunnen gebruiken ...tijd zal het leren”

9

“Als persoon ben ik niet iemand die zich snel bloot geeft. Maar al na het eerste gesprek was er gelijk een klik met Mariëtte. Dit heeft er in geresulteerd dat we open en zonder belemmeringen van mijn kant het traject hebben kunnen afwerken. Ik heb er heel veel mee gekregen vooral om mij zelf beter te herkennen in veel opzichten. Niet dagelijks maar toch een paar keer per maand kan ik mij zelf nu heel erg makkelijk resetten. Waarvoor dank !”

10

“Vaak ga ik mee in de gevoelens en gedachten die ik op dat moment ervaar. Dit beïnvloedt mijn keuzes en het maakt me vaak erg onrustig en niet meer gefocust. Ook vaak zijn het negatieve gedachten die mij uit balans brengen. Jij bent het niet waard, je doet het alweer verkeerd, je bent ook te langzaam, dat had je niet moeten zeggen en je doet veel te weinig op 1 dag, wat een loser ben jij... en zo kan ik nog wel even doorgaan. In de cursus heb ik geleerd meer te relativeren, te aanschouwen, gevoelens en gedachten te zien als golven die toch wel over je heenkomen, maar altijd erop vertrouwend dat het ook weer weggaat. En dat ik dat allemaal aankan. Ik ben er nog lang niet, maar deze cursus met Jen als onze guide heeft mij heel veel gebracht. Ik noem het een aanrader!”

10

“Training gevolgd bij Hester Noort. Goede ervaring! We volgden een programma maar er was ook ruimte om dit aan te passen op eigen vragen/situatie. Ik kan Hester aanbevelen!”

8

“De sessies bij Claudia heb ik als erg fijn ervaren en erg veel van geleerd. Het was een open omgeving met veel rust.”

9

“De meditatieoefeningen waren erg fijn, deze zal ik nog vaak gaan toepassen. Vooral het accepteren van je gevoelens, ook de negatieve, geven mij rust en het gevoel niet meer te hoeven vluchten. De training is persoonlijk en professioneel. Ik kan het iedereen aanbevelen.”

9

“Vanwege een burn-out ben ik op zoek gegaan naar een coach/psycholoog die ook een mindfulness achtergrond had, om niet alleen te praten, maar vooral ook meer aandacht te besteden aan mijn gevoel. Samen met Myrthe heb ik o.a. gekeken naar waar ik teveel energie aan kwijt ben (zowel privé als op werk) en hoe ik dit anders wil en kan doen. Elke sessie leverde weer heel nuttige inzichten op en gaf mij concrete handvatten om verder thuis mee te oefenen. Ik heb Myrthe ervaren als een hele fijne, betrokken en kundige coach die mij steeds weer herinnerde terug te gaan naar hoe iets voor mij voelt, ipv wat mijn hoofd mij allemaal vertelt. Dat is heel waardevol!”

9

“Via StressWise heb ik de achtweekse ACT gevolgd bij Hanna. Dit was voor mij een geweldige ervaring. Ik ging naar haar toe met een hoofd vol - met name negatieve - gedachten en leerde gaandeweg om mijn gedachten te observeren, terug te keren naar mijn gevoel en mijn lichaam en ik heb verschillende technieken aangereikt gekregen om zelf om te gaan met deze gedachten. ACT is ontzettend praktisch en gericht op het hier en nu, waardoor je in korte tijd veel stappen zet en waardoor ik weer veel meer rust heb, geniet van kleine dingen en meer in het hier en nu leef. Hanna is een energieke en duidelijk therapeut, die aanvoelt waar jouw behoefte ligt en dit in alle respect en veiligheid bespreekbaar maakt. Ik heb veel geleerd van haar, en van de stappen van ACT. Bedankt!”

10

“In een warme, ontspannen en nuchtere setting heb ik inzichten kunnen opdoen die mijn leven serieus hebben verrijkt. Ik heb tools gekregen waarmee ik mijn levenspad kan bijsturen, meer in de richting van wat er echt toe doet voor mij. Super waardevol!”

ACT groepstrainingen
Maandagavond 24/08
Groningen
Sint Jansstraat 2k
19:30 - 22:00 uur
8-weekse ACT training in een groep
Info & aanmelden
Niet goed, geld terug
Maandagavond 24 Augustus ACT groepstraining, Groningen
Investering

Tijden en data

Maandagavond 19:30 - 22:00 uur.

24 Augustus - 31 Augustus - 7 september - 14 september - 21 september - 28 september - 5 oktober - 19 oktober
Dinsdagavond 15/09
Amsterdam
Lutmastraat 211
19:30 - 22:00 uur
8-weekse ACT training in een groep
Info & aanmelden
Niet goed, geld terug
Dinsdagavond 15 september ACT groepstraining, Amsterdam
Investering

Tijden en data

Dinsdagavond 19:30 - 22:00 uur.

15 september - 22 september - 29 september - 6 oktober - 20 oktober - 27 oktober - 3 november - 10 november
Donderdagavond 17/09
Haarlem
Ceylonpoort 5-25
19:30 - 22:00 uur
8-weekse ACT training in een groep
Info & aanmelden
Niet goed, geld terug
Donderdagavond 17 september ACT groepstraining, Haarlem
Investering

Tijden en data

Donderdagavond 19:30 - 22:00 uur.

17 september - 24 september - 1 oktober - 8 oktober - 22 oktober - 29 oktober - 5 november - 12 november
Woensdagochtend 23/09
Haarlem
Ceylonpoort 5-25
09:30 - 12:00 uur
8-weekse ACT training in een groep
Info & aanmelden
Niet goed, geld terug
Woensdagochtend 23 september ACT groepstraining, Haarlem
Investering

Tijden en data

Woensdagochtend 09:30 - 12:00 uur.

23 september - 30 september - 7 oktober - 28 oktober - 4 november - 11 november - 25 november - 2 december
Sluiten
Servicedesk voor psychologen, relatietherapeuten, ACT coaches en mindfulness trainers

Plan een gratis kennismaking bij StressWise®

In een gratis kennismakingsgesprek onderzoek je samen met de ACT psycholoog wat je nodig hebt en kun je ervaren of er een klik is. Dat kan tijdens de coronacrisis ook ONLINE, het enige dat je hiervoor nodig hebt is een computer met webcam, tablet of smartphone, en een goede internetverbinding. Wij zorgen voor de rest, zoals de veiligste software voor beeldbellen. Maar onze praktijken blijven ook open, dus kom gerust langs. We houden ons strikt aan de adviezen van de overheid, zoals de 1,5 meter afstand-regel.

Bel, mail of WhatsApp met Ruth en Ariel van de Servicedesk van StressWise psychologen. Wij weten dat de drempel om hulp te zoeken hoog kan zijn. Ruth en Ariel kunnen met je meedenken en de drempel verlagen. Wij zijn ten slotte de toegankelijke psycholoog.

Waar kunnen we je mee helpen?

StressWise brengt psychologische hulp dichterbij: warmer, gemakkelijker, sneller, effectiever en efficiënter.

Neem contact op met onze Servicedesk voor informatie en advies. Bijvoorbeeld voor:

  • Gratis en binnen een week telefonisch kennismaken met een psycholoog of coach
  • Therapie op onze praktijklocatie of online via een beeldverbinding
  • Vergoeding werkgever
  • Vergoeding zorgverzekering
  • Vergoeding StressWise Fonds
  • 088 20 32 610
Hulp nodig?
Kies je locatie