StressWise® gedrag & slapen | beoordeling 9
Hulp bij slaapproblemen StressWise® Utrecht, vanaf €0 tot max. €180

Beter Slapen zonder stress met deskundige begeleiding, online of in Hilversum


Doe de cursus Beter Slapen

Zoek je hulp bij slaapproblemen? Heb je al van alles geprobeerd? Ontdek de cursus Beter Slapen van StressWise® Utrecht

Beter Slapen is een online basiscursus van zes weken waarbij je leert anders om te gaan met slaapproblemen en slapeloosheid. De Beter Slapen cursus is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en de ervaringen van vele mensen die worstelen met slaapproblemen. De slaapcoach van StressWise Utrecht helpt je o.a. bij positieve gedragsverandering en ontspanning. De cursus doe je samen met een groepje mensen die net als jij eindelijk eens beter willen slapen. Doe de Beter Slapen cursus eenvoudig online (zie agenda) of op onze locatie op de ’s Gravelandseweg 65 in Hilversum. Je betaalt hiervoor tijdelijk niet meer dan €180. Als je wilt kun je ook individueel of met een maatje de online cursus volgen. Ontdek hier hoe je binnenkort weer beter slaapt.


Hulp bij slaapproblemen

In 6 weken beter slapen door positieve verandering. En twee keer terugkomen voor borging van je ‘slaaphygiëne’.

Gelukkig wordt het belang van goed slapen steeds meer erkend. Slaap is het fundament van een goede gezondheid. Zonder voldoende en/of goede slaap ga je vanzelf minder goed functioneren. Het heeft effect op je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid. Heb je slaapproblemen? Wil je je leefstijl aanpassen? Begin dan nu met het aanpakken van je slaap. Als je goed slaapt snoep je minder en maak je makkelijker de keuze om te gaan bewegen. Ook ontspan je je beter en kun je beter met stress omgaan. De cursus van StressWise Utrecht laat je je stap voor stap beter slapen in zes wekelijkse lessen en twee terugkom momenten om ervoor te zorgen dat je nieuwe gezonde gewoonte blijvend is.


Cursus beter slapen, doe m nu

Beter Slapen: verander nu je leefstijl met begeleiding van onze deskundige.

Slapeloosheid is een groeiend probleem. Onze ‘snelle’ wijze van leven, sociale media en een 24-uurs economie zijn daar debet aan. Een slaapprobleem is niet aan te pakken door een wonderpilletje te slikken, rustgevende muziek op te zetten of een magisch kussen te kopen. Om je slaapproblemen goed aan te pakken heb je een aanpak op het gebied van gedrag en psychologie nodig. Dit kun je verwachten van onze cursus.

  • 6 sessies van 1,5 – 2,5 uur op een vast moment in de week en 2 extra bijeenkomsten
  • Je oefent nieuw gedrag en krijgt tips van onze slaapdeskundige én van je groepsgenoten
  • Je brengt wat je hebt geleerd direct in de praktijk
  • Je krijgt dagelijks een inspirerende e-mail van onze slaapdeskundige
  • Vanaf €0 tot maximaal €180 (afhankelijk van je vergoeding)
  • Als je online meedoet heb je een computer met internetverbinding nodig
Sluiten
Hulp bij slapeloosheid en slaapproblemen
8

“Fijne groep en therapeut. In het begin stond ik wat sceptisch tegenover de cursus. Maar het heeft mij rust gebracht en handvatten voor de toekomst.”

9

“Voordat ik deze cursus ging starten was ik wat sceptisch, want ik was altijd van mening mindfulness is toch wat zweverig en dit past niet bij mij. Uiteindelijk heb ik besloten om uit mijn comfortzone te stappen en deze mindfulness-cursus open in te gaan. Door tijdens de trainingen stil te staan bij de achtergrond van bepaalde theorieën en trainingsmethodes is mindfulness meer gaan leven voor mij. Ook de oefeningen hebben mij bijgebracht dat ik meer stil kan staan bij momenten en meer kan leven in het nu. Hierdoor is deze cursus waardevol geweest voor mij.”

9

“Bij het ontdekken van mindfulness op de website van de Mindfulness fabriek kreeg ik de indruk dat dit wel wat voor mij kon zijn. Ik had niet kunnen bedenken dat de toepasbaarheid nog zoveel groter is dan verwacht. Ik heb echt handvaten gekregen om mijn weg te vervolgen. Ja, ik ervaar meer rust en ontspanning, maar soms ook helemaal niet en dat is niet erg. Je kan altijd teruggaan naar de oefeningen die je hebt geleerd en dat is het meest waardevol. Igor was een hele fijne begeleider. Rustig, met niet teveel woorden, maar goede vragen en zo nu en dan wat humor. Als ik een idee zou aandragen om deze training te verdiepen, zou er voor mij niet alleen vooraf aan de training een telefonisch gesprek mogen plaatsvinden, maar ook een keer tussentijds en aan het einde. Dan kan je eigen reflectie nog wat meer verdieping krijgen.”

8

“Fijne 8-weekse cursus gevolgd bij Sijmen, iemand die je snel op je gemak weet te stellen. 2,5 uur per keer leek me aanvankelijk lang, maar de tijd vloog steeds voorbij. Van harte aan te raden!”

8

“Ik voel me door de toepassing van ACT als een toeschouwer in een web, waarvan de draden me terugbrengen naar mezelf, op een meer neutrale wijze, dan voorheen. Het steeds teruggaan naar jezelf, ondanks pijnlijke gedachten of gevoelens, brengt meer acceptatie, en rust.”

9

“Door de cursus heb ik veel inzicht gekregen over mijn gedachtes en emoties over eten en kan ik beteren keuzes maken als het gaat om voeding.”

10

“Ik heb een cursus gevolgd bij StressWise en ben hier heel tevreden over. Ik vond de cursus prettig en heel erg leerzaam. De opbouw en de informatie was goed. De therapeut, Michel Meima was deskundig, betrokken, een goede leraar en een fijn persoon. De oefeningen waren soms echte eye-openers, met een direct effect waarbij ik regelmatig vol verbazing zat te lachen dat het ook daadwerkelijk werkte. De cursus had - zeker ook door alle schriftelijke informatie die we kregen toegestuurd - genoeg inhoud en diepgang. Een aanrader! Bedankt Michel voor de fijne lessen!”

9

“Ik heb de ACT-therapie bij Jeroen als prettig en zinvol ervaren. Na de eerste, verhelderende sessie werd direct meer duidelijk over de kern van het probleem waarna al snel nuttige tips konden worden toegepast in de praktijk. Aan de hand van opdrachten en de gesprekken kreeg dit steeds meer vorm waarna ik het gevoel heb dat ik meer controle heb in bepaalde situaties dan voorheen. Nogmaals bedankt voor de fijne sessies.”

10

“Prettige gesprekken. Kan goed luisteren en werkt met fijne methodes.”


Cursus Beter Slapen voor slaapproblemen

Onze collega Resia vertelt over onze cursus Beter Slapen.

Je hebt van alles geprobeerd en niets werkt echt. Overdag ben je al bezig met de nacht; hoe zal ik vannacht slapen en oh als het maar lukt want ik ben al zo moe! Zo wordt slaap al snel een ‘monster’ in je hoofd en raak je steeds verder af van slaap. Slaap vraagt immers ontspanning en overgave. Wat wel helpt is een integrale aanpak met de onderdelen leefstijl en ontspanning en omgaan met slaap-ondermijnende gedachten die je langere tijd volhoud. Stoppen met vechten en doen wat werkt verandering in je gedrag en leefstijl. Je zult je lekkerder voelen en vooral beter gaan slapen. Zonder stress. Het kan echt, ik heb het zelf ervaren.

Resia Bunnik, Slaapdeskundige, coach en mindfulness trainer


Hulp bij slaapproblemen

Meld je nu aan en doe gratis mee (afhankelijk van je vergoeding). Of doe mee voor €180 (zonder vergoeding).

Als je je nu aanmeldt voor Beter Slapen bij StressWise Utrecht (online of op onze locatie in Hilversum), betaal je maar €180. Als je recht hebt op een vergoeding betaal je wellicht nog minder. Neem nu contact op met StressWise Utrecht om te weten hoeveel je vergoed krijgt. Vul het onderstaande formulier in of bel ons.

Neem contact op
  • Online
  • Utrecht
  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Waarom zou ik een slaaptraining volgen en niet gewoon bij de huisarts een slaappilletje vragen?

De structurele oplossing van een slaapprobleem ligt altijd in een integrale aanpak. Zo’n aanpak omhelst tenminste aandacht voor leefstijl en slaap hygiëne, aandacht voor gedachten over slapen en aandacht voor ontspanning door het doen van aandacht- adem en lichamelijke oefeningen die het herstelsysteem in het lichaam ‘aanzetten’.
Een slaappil is een korte termijn oplossing. De slaapkwaliteit is met een slaappil niet goed en uiteindelijk heb je steeds meer nodig voor hetzelfde effect. Tot slot is het uiterst lastig om er weer vanaf te komen na langdurig gebruik.

Voor wie is slaapcoaching geschikt?

Voor iedereen die chronische slaapproblemen (primaire insomnia) heeft en geen slaapaandoening heeft (diagnose bij huisarts of slaapcentrum). Bij primaire insomnia heb je langer dan zes maanden minimaal drie nachten inslaap of doorslaapproblemen en ben je overdag moe of minder geconcentreerd.

Hoe ziet de slaaptraining eruit?

De slaaptraining bestaat uit zes sessies van 2,5 uur en twee ’terugkom-sessies, na een maand en na zes maanden. In totaal gaat het om 20 uur. Iedere sessie bestaat uit slaapeducatie, coaching en oefeningen voor aandacht, adem en lichaam.

Krijg ik een vergoeding van mijn verzekering?

Nee, nog niet. Het slaapprogramma is vrij nieuw en daarmee komt het nog niet in aanmerking voor vergoeding.

Slaap onderzoek – Wie op middelbare leeftijd consistent kort slaapt, heeft zo’n 30 procent meer kans om later dementie te ontwikkelen

Vijftigers en zestigers die regelmatig zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op deze hersenziekte dan leeftijdsgenoten die zeven uur of langer slapen. Dit toont een Frans-Britse studie aan. De link tussen slaapduur en dementie was al gelegd, maar nog niet eerder zo overtuigend aangetoond. Vanaf 1985 hebben de onderzoekers zo’n achtduizend mensen gevolgd, gedurende dertig jaar . De studie verscheen gisteren in het vakblad Nature Communications.

Slaap onderzoek
De wetenschappers haakten voor dit onderzoek in op de Whitehall II-studie, een langlopend onderzoek onder meer dan 10.000 Britse ambtenaren. Hun gezondheid wordt regelmatig doorgelicht. Zo vulden bijna 8000 van hen meerdere malen vragenlijsten in over hun slaappatroon. Omdat zo’n enquête subjectieve resultaten kan geven, droeg de helft van die groep een tijdje een horloge dat gegevens over hun slaap opnam.

Met minder slaap meer kans op dementie
Van de bijna 8000 gevolgde personen ontwikkelden er 521 dementie, veelal na hun zeventigste. De proefpersonen die gemiddeld zo’n zeven uur per nacht maakten, hadden de kleinste kans op dementie. De korte slapers, met zo’n zes uur per nacht of minder, kregen juist vaker de diagnose. De onderzoekers concluderen: vijftigers, zestigers en zeventigers die consistent kort slapen, hebben zo’n 30 procent meer kans om dementie te ontwikkelen.

Kort slapen als risicofactor
“Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder”, zegt Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen. “Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.” Claassen was niet betrokken bij de studie. Het lastige is echter dat slecht slapen ook een eerste uiting van dementie kan zijn.

Kort slapen als oorzaak van dementie
De openstaande vraag was dus: krijg je dementie van langere tijd slecht slapen, of is slecht slapen een uiting van een beginnende hersenziekte? Deze studie maakt door de lange loopduur korte metten met die laatste hypothese, aldus Claassen. Een vijftiger die kort slaapt als eerste uiting van dementie, krijgt waarschijnlijk niet pas als zeventiger andere symptomen.

Slaaptekort
Zelf onderzocht Claassen wat slaaptekort op de korte termijn doet met de opbouw van de eiwitten amyloïd-beta en tau. De ziekte van Alzheimer gaat gepaard met toename van deze eiwitten in het hersenvocht. Na één slechte nacht vond Claassen verhoogde hoeveelheden amyloïd-beta in het hersenvocht van proefpersonen. Na meerdere verstoorde nachten steeg ook het tau-eiwit. Het idee is dat die eiwitten tijdens slaap minder worden aangemaakt of worden weggespoeld.

Omgevingsfactoren
Van een slecht nachtje krijg je natuurlijk geen dementie, zegt de arts, maar op de langere termijn kan het meespelen. Moeten vijftigers en zestigers die slecht slapen zich zorgen maken? Geen paniek, zegt Claassen, in het ontstaan van dementie spelen ook veel andere factoren een rol. Wetenschappers denken dat zo’n 30 procent van de gevallen van dementie kan worden voorkomen door leefstijlaanpassingen. In andere gevallen spelen genetische oorzaken en omgevingsfactoren een rol.

Beter slapen
Toch is beter slapen een belangrijk advies, zegt Claassen, “omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten, ook een risicofactor voor dementie.” Het zou goed zijn als er in de maatschappij meer aandacht komt voor goed slapen, zegt hij, bijvoorbeeld door aandacht voor bioritme en lichtvervuiling. Dan kunnen volgens hem “duizenden gevallen van dementie worden voorkomen”.

Bron: Elleke Bal, redactie wetenschap dagblad Trouw

Hulp nodig?
Kies je locatie