Vitaal aan de slag
Leefstijlcoaching voor mentaal gezonde werknemers

Met hernieuwde energie naar je werk door leefstijlcoaching

Leefstijlcoaching

Nog aanpassen. Leefstijlcoaching is steeds belangrijker aan het worden. Werknemers leven niet altijd gezond, bewegen te weinig of hebben slaapproblemen. Betekenis en inspiratie vinden in je werk is één ding, gezond zijn en blijven is toch weer iets heel anders. Veel werkenden hebben hulp nodig bij het omzetten van slechte gewoonten in gezond nieuw gedrag. Gedragsverandering is zeer moeilijk te realiseren; een ruime meerderheid worstelt bijvoorbeeld met zijn of haar gewicht en overgewicht neemt nog steeds toe onder de Nederlandse bevolking. Leefstijlcoaching biedt een oplossing door te werken aan gezond gedrag ten aanzien van de zogenaamde BRAVO gedragingen: bewegen, roken, alcohol, voedsel en ontspanning. Onze leefstijlcoaches zijn professionals, lid van beroepsvereniging BLCN.

Lees verder

Maak gezonde keuzes door leefstijlcoaching

Nog aanpassen. Adviezen. Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.

Lees verder


Gezonde leefstijl

Nog aanpassen. Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.


Adviezen van de leefstijlcoach

Nog aanpassen. Eet op vaste tijden. Thuis zijn we vaak in de buurt van eten, waardoor het verleidelijk is om meer te eten. Als je vaste tijden afspreekt met jezelf maak je er eerder een momentje van. Je kunt dat koppelen aan een sociale activiteit. Door met iemand anders te eten of met een vriend te bellen tijdens de lunch. Naast gezond eten en genoeg bewegen is goed slapen belangrijk. Zeven à acht uur slapen per etmaal heeft een positief effect op alles wat we doen. En het is belangrijk dat een leidinggevende het goede voorbeeld geeft. Een wijze les voor leidinggevenden en werknemers: durf te stoppen met werken. Daarin grenzen aangeven is voor iedereen goed. Spreek een tijd af dat je afsluit en je laptop dichtklapt. Die tijden kun je ook doorgeven aan familieleden en collega’s. Dat schept duidelijkheid over wanneer je wel en niet aan het werk bent.

Waar kunnen we je mee helpen?

StressWise brengt psychologische hulp dichterbij: warmer, gemakkelijker, sneller, effectiever en efficiënter.

Neem contact op met onze Servicedesk voor informatie en advies. Bijvoorbeeld voor:

  • Gratis en binnen een week telefonisch kennismaken met een psycholoog of coach
  • Therapie op onze praktijklocatie of online via een beeldverbinding
  • Vergoeding werkgever
  • Vergoeding zorgverzekering
  • Vergoeding StressWise Fonds
  • 088 20 32 610
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie