99% beveelt ons aan
Stop piekeren en depressie met MCT, Metacognitieve therapie

WORD MEESTER OVER JE GEDACHTEN EN STOP DEPRESSIE EN SOMBERHEID

Meld je hier aan

Hoe stop ik met piekeren? Met Metacognitieve therapie

Piekeren, teveel in je gedachten ronddwalen. Iedereen weet hoe vermoeiend dat kan zijn. Piekeren levert stress op. Piekeren kan zelfs tot een depressie leiden. Sterker nog, piekeren is vaak de oorzaak van een depressie en andere psychische problemen, zoals angst. Als je niet of nauwelijks piekert maak je je veel minder zorgen en voorkom je een depressie. En depressie zal verdwijnen als je piekeren kunt loslaten. Je kunt dus zelf iets aan een depressie of angst doen. Door het piekeren te stoppen. Met MCT of Metacognitieve therapie bij StressWise.


Wat is MCT of Metacognitieve therapie?

MCT of Metacognitieve therapie is eigenlijk een cursus stop met piekeren. In MCT leer je in slechts drie maanden hoe je je gedachten kunt reguleren, zodat het piekeren geen vat meer op je krijgt. Met MCT therapie heb je wekelijks een online sessie van een uur met onze MCT therapeut en zet je elke dag een stap in het beter reguleren van je gedachten. Na drie maanden ben je een meester in het reguleren van je gedachten en kun je vrij gemakkelijk het piekeren stoppen. Weg van depressie en angst. StressWise is specialist in MCT Metacognitieve therapie.


MCT therapie bij StressWise

MCT is aantoonbaar effectief tegen depressies en angsten en kent een brede wetenschappelijke basis. MCT is effectiever gebleken dan de standaard methodiek in de psychologie, de cognitieve gedragstherapie (CGT). De ggz richt zich met deze therapie op de inhoud van het piekeren en probeert negatieve piekergedachten om te zetten in positieve gedachten. Dat lukt eenvoudigweg niet, het is onbegonnen werk. Bij MCT therapie daarentegen worden jouw ideeën over gedachten en denk processen betrokken. Metacognitief dus. Dat is veel effectiever. Wil je stoppen met piekeren? Wil je depressie verdrijven? Probeer MCT therapie bij StressWise.

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt ACT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze ACT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut.

Wij leiden MCT therapeuten op aan ons opleidingsinstituut StressWise Academy

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt MCT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze MCT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut. De MCT therapeuten van StressWise houden hun kennis up-to-date met scholing en doen regelmatig intervisie en supervisie met andere professionals. Alle therapeuten en psychologen van StressWise stellen zich op als mens en niet als (afstandelijke) proffesional. Deze warme aanpak zorgt ervoor dat onze trajecten uitermate succesvol zijn. Onze cliënten beoordelen ons met een 9 en maar liefst 99% beveelt ons aan. (Onafhankelijke beoordelingen via Kiyoh)


Piekeren los je niet op met meer denken, maar met minder denken

Een depressie ontstaat als je op een niet-effectieve manier omgaat met negatieve gedachten en gevoelens. Het zijn niet de negatieve gedachten of je sombere gevoelens, je zorgen of de soms heftige dingen die je meemaakt die je depressief of angstig maken. Het is de manier waarop je ermee omgaat. Vaak probeer je je een weg te denken uit een depressie. Wat je nodig hebt is juist minder denken. Denken roept nieuwe gedachten op. Je kunt niet je probleem van piekeren (teveel denken) oplossen met nog meer piekeren (nog meer denken). Je lost het probleem op met minder denken.


Metacognitieve therapie om je denken te reguleren

Metacognitieve therapie is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek door grondlegger Adrian Wells. Hij zag in dat depressie niet een ziekte is waar je mee moet leren leven en waarbij je je leven lang antidepressiva moet slikken. Hij ontdekte dat je door het gebruik van de juiste mentale en gedragsmatige strategieën depressie, angst en andere psychische problemen kunt bestrijden. Dus dat je er zelf iets aan kunt doen. Als je jezelf ziet als een echte piekeraar en daardoor depressief en/of angstig bent, dan is voor jou een kennismaking met MCT therapie een juiste stap. Zie in dat je gepieker gewoon is. Het moet echter geen gewoonte worden om te piekeren.

ACT therapie bij StressWise krijgt een hoge gemiddelde beoordeling van klanten
10

“Mijn psycholoog raadde destijds mindfulness aan als een optie voor mij. Ik zat mentaal (én daardoor uiteindelijk ook fysiek) aardig in de put en wellicht dat mindfulness mij ook kon helpen herstellen. Ik heb gekozen voor de één-op-één sessies samen met Sijmen. Terugkijkend op deze periode, ben ik een heus proces ondergaan. Als 22-jarige high performer kreeg ik best wat voor de kiezen en maakte ik het mijzelf daarbij soms bijzonder ingewikkeld. Samen met Sijmen ben ik in een diep proces van zelfontwikkeling gestapt, waarbij wij elkaar wekelijks zagen en ik ook thuis en in het dagelijks leven met de beoefening aan de slag ging. Hoewel mindfulness zich vooral bezig houdt met de interne huishouding, volgde door de nieuwe inzichten en manier van leven ook vanzelfsprekend de externe acties die nodig waren.Reflecterend ben ik dankbaar voor deze nare gebeurtenissen en daarbij aansluitend de mIndfulnesstraining, misschien had het gewoon zo moeten zijn om mij naar een hoger niveau te tillen? Ik kan een mindfulnesstraining bij Stresswise van harte aanbevelen.”

9

“De sessies die ik in de afgelopen weken heb doorlopen heb ik zeer prettig ervaren. Vooral het begrip tonen van mijn problemen en de hierop gevolgde trainingen is op kalme en op professionele manier door de trainer verricht. Ik ervaar minder spanningen in mijn lichaam.”

10

“Hele prettige ervaring gehad met Sylvia vanaf de intake tot en met de laatste afspraak. Een goed luisterend oor die je kan dwingen om goed over zaken na te denken of het van een andere kant te bekijken. Veel realisaties/openbaringen gehad door de gesprekken en therapie. Door de gesprekken en therapie met Sylvia ben ik beter bewapend tegen de problemen waar ik tegen aan loop, en probeer ik anderen te helpen met de handvaten die ik heb gekregen. Het is een prettig idee dat ik dit heb kunnen bereiken, en eventueel terug kan gaan als het minder gaat. Sylvia nogmaals hartelijk dank voor de prettige samenwerking en stappen die ik daardoor heb kunnen maken.”

10

“Ik vond het fijn om op deze manier geholpen te worden. Er werd zonder oordeel naar me geluisterd en ik heb zinvolle tips en advies ontvangen.”

9

“Ik zat vast met mezelf en door dit traject ben ik mezelf veel beter gaan begrijpen en gaan zien. Het traject was precies wat ik nodig had. Een therapeut die mij begreep en hielp mezelf te begrijpen. Een combinatie van therapie en mindfulness. Ik kan nu veel rustiger weer zelf verder.”

10

“2,5 maand geleden kwam ik uitgeput aan bij mijn eerste sessie bij Tanya. Ik liep al tijden met burn-out klachten en was opzoek naar een therapeut om niet alleen mijn klachten te verhelpen maar ook om te zorgen dat ze nooit meer terug komen. Met zowel mindfulness training als ACT therapie kwamen we vrij snel tot de kern van mijn burn-out. Overtuigingen waaruit ik leefde zonder dat ik mij daarvan bewust was door vroegere gebeurtenissen / herinneringen. Tanya heeft mij op een hele fijne en warme manier door de sessies heen begeleidt. Na 6 sessies ben ik vol nieuwe energie de deur uitgelopen en kan ik mijn leven weer gaan oppakken in veel meer rust en vrijheid dan ik had durven dromen. Tanya ontzettend bedankt voor alle fijne sessies en de nieuwe inzichten!”

9

“Na een lange tijd met neerslachtige en depressieve gevoelens rond gelopen te hebben kwam ik bij Sylvia /Stresswise terecht. Ik durfde dit nooit aan maar ik kwam gewoonweg niet verder in mijn leven. Na een aantal sessies kreeg ik al meer vat op mijn leven maar vooral ook op mijzelf, en dit breidde zich uit naar een positievere instelling. Durf nu ook meer mijn angsten te overwinnen en veranderingen aan te gaan.”

10

“Mijn man en ik hebben relatietherapie gevolgd bij Mariëtte. Mariëtte is een hele fijne vrouw waarbij wij ons heel erg op ons gemak voelden. Ze is een eerlijke vrouw en zegt waar het op staat. Dit is misschien niet altijd leuk, maar was wel nodig om vooruit te komen in onze relatie. De gesprekken met haar hebben ons heel erg geholpen om onze relatie te verbeteren. Ze heeft ons meerdere handvatten gegeven waarmee we kunnen blijven werken aan onze relatie. We kunnen het aan iedereen aanraden, ook (en misschien dan vooral) als er geen problemen in de relatie zijn.”

9

“Ik heb ACT-therapie gevolgd bij Stresswise naar aanleiding van een burnout op mijn werk. Ik heb de sessies bij Silvia als zeer prettig ervaren, ze is een fijn persoon met kennis van zaken, oprechte persoonlijke interesse en ze is niet bang om je de spiegel voor te houden of door te vragen. Mede daardoor heb ik veel nieuwe inzichten gekregen en er ook echt veel aan gehad.”

Metacognitieve therapie helpt je te soppen met piekeren waardoor je depressie kunt tegengaan

Stop met piekeren door MCT therapie, meld je aan voor een gratis online kennismaking met onze MCT therapeut

Je wilt stoppen met piekeren, je gedachten reguleren, beter slapen, je minder zorgen maken. Je wilt van neerslachtigheid verlost worden, angst verminderen of van een depressie af. Onze MCT therapeuten kunnen ook jou helpen. Vul het onderstaande formulier in of bel ons voor een gratis kennismaking en advies.

Stoppen met piekeren?

Neem contact op met StressWise voor MCT Metacognitieve therapie

  • 088 20 32 610
  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie