99% beveelt ons aan
Stop piekeren en depressie met MCT, Metacognitieve therapie

WORD MEESTER OVER JE GEDACHTEN EN STOP DEPRESSIE EN SOMBERHEID

Meld je hier aan

Hoe stop ik met piekeren? Met Metacognitieve therapie

Piekeren, teveel in je gedachten ronddwalen. Iedereen weet hoe vermoeiend dat kan zijn. Piekeren levert stress op. Piekeren kan zelfs tot een depressie leiden. Sterker nog, piekeren is vaak de oorzaak van een depressie en andere psychische problemen, zoals angst. Als je niet of nauwelijks piekert maak je je veel minder zorgen en voorkom je een depressie. En depressie zal verdwijnen als je piekeren kunt loslaten. Je kunt dus zelf iets aan een depressie of angst doen. Door het piekeren te stoppen. Met MCT of Metacognitieve therapie bij StressWise.


Wat is MCT of Metacognitieve therapie?

MCT of Metacognitieve therapie is eigenlijk een cursus stop met piekeren. In MCT leer je in slechts drie maanden hoe je je gedachten kunt reguleren, zodat het piekeren geen vat meer op je krijgt. Met MCT therapie heb je wekelijks een online sessie van een uur met onze MCT therapeut en zet je elke dag een stap in het beter reguleren van je gedachten. Na drie maanden ben je een meester in het reguleren van je gedachten en kun je vrij gemakkelijk het piekeren stoppen. Weg van depressie en angst. StressWise is specialist in MCT Metacognitieve therapie.


MCT therapie bij StressWise

MCT is aantoonbaar effectief tegen depressies en angsten en kent een brede wetenschappelijke basis. MCT is effectiever gebleken dan de standaard methodiek in de psychologie, de cognitieve gedragstherapie (CGT). De ggz richt zich met deze therapie op de inhoud van het piekeren en probeert negatieve piekergedachten om te zetten in positieve gedachten. Dat lukt eenvoudigweg niet, het is onbegonnen werk. Bij MCT therapie daarentegen worden jouw ideeën over gedachten en denk processen betrokken. Metacognitief dus. Dat is veel effectiever. Wil je stoppen met piekeren? Wil je depressie verdrijven? Probeer MCT therapie bij StressWise.

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt ACT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze ACT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut.

Wij leiden MCT therapeuten op aan ons opleidingsinstituut StressWise Academy

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt MCT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze MCT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut. De MCT therapeuten van StressWise houden hun kennis up-to-date met scholing en doen regelmatig intervisie en supervisie met andere professionals. Alle therapeuten en psychologen van StressWise stellen zich op als mens en niet als (afstandelijke) proffesional. Deze warme aanpak zorgt ervoor dat onze trajecten uitermate succesvol zijn. Onze cliënten beoordelen ons met een 9 en maar liefst 99% beveelt ons aan. (Onafhankelijke beoordelingen via Kiyoh)


Piekeren los je niet op met meer denken, maar met minder denken

Een depressie ontstaat als je op een niet-effectieve manier omgaat met negatieve gedachten en gevoelens. Het zijn niet de negatieve gedachten of je sombere gevoelens, je zorgen of de soms heftige dingen die je meemaakt die je depressief of angstig maken. Het is de manier waarop je ermee omgaat. Vaak probeer je je een weg te denken uit een depressie. Wat je nodig hebt is juist minder denken. Denken roept nieuwe gedachten op. Je kunt niet je probleem van piekeren (teveel denken) oplossen met nog meer piekeren (nog meer denken). Je lost het probleem op met minder denken.


Metacognitieve therapie om je denken te reguleren

Metacognitieve therapie is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek door grondlegger Adrian Wells. Hij zag in dat depressie niet een ziekte is waar je mee moet leren leven en waarbij je je leven lang antidepressiva moet slikken. Hij ontdekte dat je door het gebruik van de juiste mentale en gedragsmatige strategieën depressie, angst en andere psychische problemen kunt bestrijden. Dus dat je er zelf iets aan kunt doen. Als je jezelf ziet als een echte piekeraar en daardoor depressief en/of angstig bent, dan is voor jou een kennismaking met MCT therapie een juiste stap. Zie in dat je gepieker gewoon is. Het moet echter geen gewoonte worden om te piekeren.

ACT therapie bij StressWise krijgt een hoge gemiddelde beoordeling van klanten
8

“Fijn persoon om mee te praten, vooral met de klachten waarmee ik heen ging. Ze weet waar ze het over heeft door haar eigen ervaringen en levenslessen. Enthousiast het gesprek afsloten en precies hetgene waar ik last van had is nu door dit proces verholpen. Ik weet waar ik aan toe ben, en weet in de toekomst precies waar ik kan werken als ik weer tegen dingen aan loop.”

9

“Het leven is zo veel fijner als je zelf de regie over je leven kan voelen, het besef dat je altijd een keuze hebt en er nieuwe kansen voorbij komen als je ze kunt zien. ACT-therapie helpt hierbij, het zou naar mijn mening een les mogen zijn op school waar iedereen baat bij heeft in dit (drukke) leven om om te gaan met de uitdagingen die het leven ons biedt. ACT therapie maakt dat je weer krachtiger staat, je bewust wordt van je gevoel en (vaak niet helpende) gedachten. En gebeurtenissen je de volgende keer niet weer zo onderuit laten halen. Het prettige contact met Daniella hierbij heeft me ondersteund in dit proces. Daniella is betrokken, denkt mee en biedt een fijn luisterend oor.”

8

“De ACT therapie is een goede mix van theorie en praktische handvatten. De therapeut was goed bekend met de methode en kon soepel naar eigen inzicht de stof in aangepaste volgorde inzetten. De sfeer voelde vertrouwd. Ik heb zodoende een goed begin gemaakt naar een waardevoller leven.”

8

“Ik ging aanvankelijk met aarzeling naar de training. Maar het plezier groeide. Ik kon dingen meenemen naar mijn eigen leven, beter naar mezelf en mijn automatische patronen kijken en maakte een begin met daar door heen te breken.”

10

“Ik gun iedereen een moment in zijn of haar leven om deze cursus te doen. Voor mij was Mindfulness niet nieuw en toch is Mindfulness elke weer weer nieuw :) Ik vond het boek erg fijn van opbouw, de docent een prachtige leermeester, de cursisten met hun verhalen en inbreng een mooie spiegel en het gebouw een fijne plek om iedere keer naar toe te gaan. De cursus zit erg goed in elkaar. Het maakt niet uit wat je ervaring is met Mindfulness of waar jij je bevindt in je leven. Ik ben erg dankbaar dat ik deze cursus heb kunnen volgen.”

10

“Ik had moeite om me te focussen. Mijn creatieve hoofd is altijd druk met dingen bedenken en dan veel tegelijkertijd. Nam me voor meer te mediteren, maar het kwam er vaak niet van. Door de training heb ik meer rust in mijn hoofd. Ik voel me lichter en gelukkiger. En ben nu nog beter in staat om anderen te helpen met het vinden en leven van hun purpose. Ik ben zo geïnspireerd, dat ik me heb ingeschreven voor een mindfulness trainer opleiding. Dit gun ik meer mensen en het helpt bij het ontdekken van wie je bent en wat jouw "Why" is.”

9

“In de loop van de training meer zicht gekregen op mijn stresstriggers, meer rust gekregen en daardoor stappen gezet richting structurele verandering van het gedrag dat me als zorgprofessional regelmatig in de problemen brengt. Als kers op de taart ook weer meer plezier in de dingen, omdat ik de waarde van aandacht opnieuw heb leren kennen. Met dank aan de zeer professionele docente!”

10

“Sylvia heeft me uitstekend geholpen, ze is geduldig, kan concepten helder uitleggen en past de therapie aan naar je behoefte.”

10

“Ik heb de ACT therapie van Sylvia van Nierop als zeer prettig ervaren. Tijdens de sessies heb ik mezelf en de problemen waar ik persoonlijk tegenaan loop beter leren (her)kennen. Dankzij de sessies ben ik voortaan mentaal gewapend en zijn de problemen waar ik voorheen tegenaan liep steeds minder vaak voorkomend, en indien ze voorkomen zijn ze vrij vlot opgelost. Iedere dag merk ik vooruitgang dankzij de therapie. Heel erg bedankt Sylvia!”

Metacognitieve therapie helpt je te soppen met piekeren waardoor je depressie kunt tegengaan

Stop met piekeren door MCT therapie, meld je aan voor een gratis online kennismaking met onze MCT therapeut

Je wilt stoppen met piekeren, je gedachten reguleren, beter slapen, je minder zorgen maken. Je wilt van neerslachtigheid verlost worden, angst verminderen of van een depressie af. Onze MCT therapeuten kunnen ook jou helpen. Vul het onderstaande formulier in of bel ons voor een gratis kennismaking en advies.

Stoppen met piekeren?

Neem contact op met StressWise voor MCT Metacognitieve therapie

  • 088 20 32 610
  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie