Metacognitieve therapie Huizen
Stop piekeren en depressie met MCT, Metacognitieve therapie Huizen

WORD MEESTER OVER JE GEDACHTEN EN STOP DEPRESSIE EN SOMBERHEID

Meld je hier aan

Hoe stop ik met piekeren? Metacognitieve therapie Huizen

Piekeren, teveel in je gedachten ronddwalen. Iedereen weet hoe vermoeiend dat kan zijn. Piekeren levert stress op. Piekeren kan zelfs tot een depressie leiden. Sterker nog, piekeren is vaak de oorzaak van een depressie en andere psychische problemen, zoals angst. Als je niet of nauwelijks piekert maak je je veel minder zorgen en voorkom je een depressie. En depressie zal verdwijnen als je piekeren kunt loslaten. Je kunt dus zelf iets aan een depressie of angst doen. Door het piekeren te stoppen. Met MCT of Metacognitieve therapie bij StressWise Huizen.


Wat is MCT of Metacognitieve therapie?

MCT of Metacognitieve therapie is eigenlijk een cursus stop met piekeren. In MCT leer je in slechts drie maanden hoe je je gedachten kunt reguleren, zodat het piekeren geen vat meer op je krijgt. Met MCT therapie heb je wekelijks een online sessie van een uur met onze MCT therapeut en zet je elke dag een stap in het beter reguleren van je gedachten. Na drie maanden ben je een meester in het reguleren van je gedachten en kun je vrij gemakkelijk het piekeren stoppen. Weg van depressie en angst. StressWise Huizen is specialist in MCT Metacognitieve therapie.


MCT therapie bij StressWise Huizen

MCT is aantoonbaar effectief tegen depressies en angsten en kent een brede wetenschappelijke basis. MCT is effectiever gebleken dan de standaard methodiek in de psychologie, de cognitieve gedragstherapie (CGT). De ggz richt zich met deze therapie op de inhoud van het piekeren en probeert negatieve pieker gedachten om te zetten in positieve gedachten. Dat lukt eenvoudigweg niet, het is onbegonnen werk. Bij MCT therapie daarentegen worden jouw ideeën over gedachten en denk processen betrokken. Metacognitief dus. Dat is veel effectiever. Wil je stoppen met piekeren? Wil je depressie verdrijven? Probeer MCT therapie bij StressWise Huizen.

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt ACT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze ACT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut.

Wij leiden MCT therapeuten op aan ons opleidingsinstituut StressWise Academy

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt MCT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze MCT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut. De MCT therapeuten van StressWise Huizen houden hun kennis up-to-date met scholing en doen regelmatig intervisie en supervisie met andere professionals. Alle therapeuten en psychologen van StressWise Huizen stellen zich op als mens en niet als (afstandelijke) proffesional. Deze warme aanpak zorgt ervoor dat onze trajecten uitermate succesvol zijn. Onze cliënten beoordelen ons met een 9. (Onafhankelijke beoordelingen via Kiyoh)


Piekeren los je niet op met meer denken, maar met minder denken

Een depressie ontstaat als je op een niet-effectieve manier omgaat met negatieve gedachten en gevoelens. Het zijn niet de negatieve gedachten of je sombere gevoelens, je zorgen of de soms heftige dingen die je meemaakt die je depressief of angstig maken. Het is de manier waarop je ermee omgaat. Vaak probeer je je een weg te denken uit een depressie. Wat je nodig hebt is juist minder denken. Denken roept nieuwe gedachten op. Je kunt niet je probleem van piekeren (teveel denken) oplossen met nog meer piekeren (nog meer denken). Je lost het probleem op met minder denken.


Metacognitieve therapie Huizen om je denken te reguleren

Metacognitieve therapie is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek door grondlegger Adrian Wells. Hij zag in dat depressie niet een ziekte is waar je mee moet leren leven en waarbij je je leven lang antidepressiva moet slikken. Hij ontdekte dat je door het gebruik van de juiste mentale en gedragsmatige strategieën depressie, angst en andere psychische problemen kunt bestrijden. Dus dat je er zelf iets aan kunt doen. Als je jezelf ziet als een echte piekeraar en daardoor depressief en/of angstig bent, dan is voor jou een kennismaking met MCT een juiste stap. Zie in dat je gepieker gewoon is. Het moet echter geen gewoonte worden om te piekeren.

ACT therapie bij StressWise krijgt een hoge gemiddelde beoordeling van klanten
10

“De groep was erg fijn en divers. We hebben van elkaars ervaringen geleerd. Sijmen begeleide de trainingen erg prettig en rustig. Ik heb veel geleerd over mindfulness en hoe ik dit kan toepassen. Bedank!”

9

“Wij hadden al wat (slechte) therapie-ervaringen dus we waren een beetje afwachtend toen we voor het eerst bij Mariëtte kwamen. Die twijfels waren echter snel verdwenen. Mariëtte is een prettige therapeute die haar afspraken nakomt en zegt waar het op staat. Ze is absoluut niet zweverig, integendeel: ze weet snel door te dringen tot de kern van de problemen. Bovendien prikkelde ze ons voortdurend om anders te kijken naar ons eigen gedrag. Mariëtte heeft ons in een aantal sessies geholpen om beter met elkaar te communiceren. Met haar tips en adviezen kunnen we samen weer vooruit.”

10

“Mijn relatie stond op de brink van de afgrond toen ik begon, maar is nu weer dusdanig hersteld dat er volledige liefde tussen ons is. Als beide personen er open minded in gaan en bereid zijn aan zichzelf te werken, dan is deze therapie zeker de moeite waard om goede handvaten te geven tot herstel!”

10

“We zijn erg blij met de gesprekken! Het heeft ons geholpen in onze relatie. Ilse is zeker aan te raden.”

10

“Jeroen heeft mij doormiddel van ACT geholpen met inzicht krijgen in mijn denken. Door goed aan te sluiten bij waar ik behoefte aan had heb ik de gesprekken als zeer positief ervaren.”

10

“Mariëtte heeft me erg goed geholpen bij het (her)zien van opvattingen over mijn identiteit; hoge verwachtingen; "success" en belangrijkste waarden. ACT therapie biedt een heldere aanpak met concreet resultaat. Daarnaast heeft Mariëtte een fijne, open en empathische persoonlijkheid. Kortom; aanrader.”

10

“Het waren 8 intensieve sessies waar de resultaten al heel snel merkbaar waren. De scherpe kantjes verdwenen al snel en mijn zin om activiteiten te ondernemen kwam terug. Ik ben bijzonder blij met de wisselwerking tussen de therapeut en mij. Veel vernieuwende inzichten ben ik rijker geworden, en, voor mij heel belangrijk, de wetenschappelijke onderbouwing van de werking van mindfulness werd niet vergeten. Ik ben dan ook naar huis gegaan met een boekenlijst van haar om mijn nieuwsgierigheid naar het vakgebied te bevredigen. Ik ben zeer blij met de oefeningen die ik elke dag trouw doe. Ze zijn een opstartpunt voor mijn dagen geworden”

10

“Heb het gevoel dat zowel therapeut Sylvia als ikzelf op een hele fijne en open manier doelgericht hebben samengewerkt, zonder gevoelige punten te omzeilen. Het voelde echt als maatwerk, waardoor zeer veel is bereikt en ik met een roadmap voor jaren weet wat me verder te doen staat. ACT is voor mij een grote eye opener gebleken naar oplossingsrichtingen... Voel nu veel meer ruimte, rust en perspectief, hartelijk dank!”

9

“Bij aanmelden gelijk reactie van stressWise en binnen 2 weken kennismaking en start online training 1x per week met Bree, wat ik als een hele prettige samenwerking heb ervaren door het aanbieden van de juiste trainingen, info + filmpjes ter ondersteuning van de theorie en betrokken houding . In vijf sessies heb ik geleerd om controle te krijgen over mijn gedachten door piekertijd te beperken, aandacht op afstand en aandachtstrainingen te doen, keuze te maken om wel of niet in de gedachtentrein te stappen en de focus te verplaatsen buiten mezelf. Voor mij resulteert dit in verbetering van stemming, slaap, energie en levenslust. Als ik kon kiezen uit face to face therapie of online, had ik face to face gekozen, maar MCT training online was toch helemaal oké !!”

Metacognitieve therapie helpt je te soppen met piekeren waardoor je depressie kunt tegengaan

Stop met piekeren door MCT therapie, meld je aan voor een gratis online kennismaking met onze MCT therapeut in Huizen

Je wilt stoppen met piekeren, je gedachten reguleren, beter slapen, je minder zorgen maken. Je wilt van neerslachtigheid verlost worden, angst verminderen of van een depressie af. Onze MCT therapeut kan ook jou helpen. Vul het onderstaande formulier in of bel ons voor een gratis kennismaking en advies.

Stoppen met piekeren?

Neem contact op met StressWise Huizen voor MCT Metacognitieve therapie

  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie