Metacognitieve therapie Nijmegen
Stop piekeren en depressie met MCT, Metacognitieve therapie Nijmegen

WORD MEESTER OVER JE GEDACHTEN EN STOP DEPRESSIE EN SOMBERHEID

Meld je hier aan

Hoe stop ik met piekeren? Metacognitieve therapie Nijmegen

Piekeren, teveel in je gedachten ronddwalen. Iedereen weet hoe vermoeiend dat kan zijn. Piekeren levert stress op. Piekeren kan zelfs tot een depressie leiden. Sterker nog, piekeren is vaak de oorzaak van een depressie en andere psychische problemen, zoals angst. Als je niet of nauwelijks piekert maak je je veel minder zorgen en voorkom je een depressie. En depressie zal verdwijnen als je piekeren kunt loslaten. Je kunt dus zelf iets aan een depressie of angst doen. Door het piekeren te stoppen. Met MCT of Metacognitieve therapie bij StressWise Nijmegen.


Wat is MCT of Metacognitieve therapie?

MCT of Metacognitieve therapie is eigenlijk een cursus stop met piekeren. In MCT leer je in slechts drie maanden hoe je je gedachten kunt reguleren, zodat het piekeren geen vat meer op je krijgt. Met MCT therapie heb je wekelijks een online sessie van een uur met onze MCT therapeut en zet je elke dag een stap in het beter reguleren van je gedachten. Na drie maanden ben je een meester in het reguleren van je gedachten en kun je vrij gemakkelijk het piekeren stoppen. Weg van depressie en angst. StressWise Nijmegen is specialist in MCT Metacognitieve therapie.


MCT therapie bij StressWise Nijmegen

MCT is aantoonbaar effectief tegen depressies en angsten en kent een brede wetenschappelijke basis. MCT is effectiever gebleken dan de standaard methodiek in de psychologie, de cognitieve gedragstherapie (CGT). De ggz richt zich met deze therapie op de inhoud van het piekeren en probeert negatieve pieker gedachten om te zetten in positieve gedachten. Dat lukt eenvoudigweg niet, het is onbegonnen werk. Bij MCT therapie daarentegen worden jouw ideeën over gedachten en denk processen betrokken. Metacognitief dus. Dat is veel effectiever. Wil je stoppen met piekeren? Wil je depressie verdrijven? Probeer MCT therapie bij StressWise Nijmegen.

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt ACT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze ACT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut.

Wij leiden MCT therapeuten op aan ons opleidingsinstituut StressWise Academy

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt MCT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze MCT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut. De MCT therapeuten van StressWise Nijmegen houden hun kennis up-to-date met scholing en doen regelmatig intervisie en supervisie met andere professionals. Alle therapeuten en psychologen van StressWise Nijmegen stellen zich op als mens en niet als (afstandelijke) proffesional. Deze warme aanpak zorgt ervoor dat onze trajecten uitermate succesvol zijn. Onze cliënten beoordelen ons met een 9. (Onafhankelijke beoordelingen via Kiyoh)


Piekeren los je niet op met meer denken, maar met minder denken

Een depressie ontstaat als je op een niet-effectieve manier omgaat met negatieve gedachten en gevoelens. Het zijn niet de negatieve gedachten of je sombere gevoelens, je zorgen of de soms heftige dingen die je meemaakt die je depressief of angstig maken. Het is de manier waarop je ermee omgaat. Vaak probeer je je een weg te denken uit een depressie. Wat je nodig hebt is juist minder denken. Denken roept nieuwe gedachten op. Je kunt niet je probleem van piekeren (teveel denken) oplossen met nog meer piekeren (nog meer denken). Je lost het probleem op met minder denken.


Metacognitieve therapie Nijmegen om je denken te reguleren

Metacognitieve therapie is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek door grondlegger Adrian Wells. Hij zag in dat depressie niet een ziekte is waar je mee moet leren leven en waarbij je je leven lang antidepressiva moet slikken. Hij ontdekte dat je door het gebruik van de juiste mentale en gedragsmatige strategieën depressie, angst en andere psychische problemen kunt bestrijden. Dus dat je er zelf iets aan kunt doen. Als je jezelf ziet als een echte piekeraar en daardoor depressief en/of angstig bent, dan is voor jou een kennismaking met MCT een juiste stap. Zie in dat je gepieker gewoon is. Het moet echter geen gewoonte worden om te piekeren.

ACT therapie bij StressWise krijgt een hoge gemiddelde beoordeling van klanten
9

“Ik heb een heel fijn ACT-traject gehad bij Cynthia. ACT is een hele fijne manier om meer in contact met jezelf te komen. Tijdens mijn traject gebeurde er privé best veel, vond het heel fijn dat ik ACT erbij had, zodat ik het meteen kon toepassen. Cynthia heeft mij hele fijne tips gegeven waar ik mijn hele leven iets aan ga hebben. Ik vind dat ACT een basis cursus voor iedereen moet worden!!”

10

“Wij zijn heel professioneel en tegelijkertijd warm en helder begeleid door Sylvia. We voelden ons erg op ons gemak door haar open en directe manier van vragen stellen. Ze heeft ons veel inzicht gegeven. We zaten qua humor op dezelfde golflengte, wat de stappen in onze reis makkelijker maakten. Bedankt Sylvia!”

8

“Ik heb de acht weekse individuele mindfullnestraining doorlopen samen met Idie. Ik heb mijn primaire doel (minder piekeren) behaald en weet dat ik nu zelf moet gaan volhouden om een gedragsverandering teweeg te brengen. Idie heeft mij hier goed bij geholpen. Het was de tweede keer dat ik een mindfullnesstraining volgde. toch heeft het me weer nieuwe inzichten gegeven. ik heb veel gehad aan de structuur waarin deze training en het boek zijn opgebouwd.”

8

“ACT gaf me interessante nieuwe inzichten & hielp me om oude denkpatronen te doorbreken. Het was een mooie eerste stap in mijn herstelproces na een burn out.”

8

“De training Begeleid afvallen heb ik ervaren als verhelderend en verrijkend. Het heeft me bewust gemaakt van de momenten wanneer ik meer of ongezonder eet dan ik zou willen en waar dat door komt. Door mindful (met aandacht) te eten bleek voor mij een deel van de oorzaak van overeten weggenomen te kunnen worden. Het anders omgaan met negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen door te defuseren was ook helpend en nieuw voor mij. Ik heb de training als zeer positief ervaren. Aanvankelijk leek het mij niet zo prettig dat het online was. Maar bij nader inzien vind ik dat juist wel fijn en dat kon ook prima bij deze training. Het was daardoor ook gemakkelijk in een druk schema in te passen. Ik zou anderen aanraden om deze training te gaan volgen. Wel denk ik dat men enigszins open moet staan voor mindfulness en meditatie.”

9

“Annegreetje begeleide de groep heel natuurlijk waardoor ik me erg op mijn gemak voelde. Er was geen goed of fout en ze bleef met nieuwsgierigheid door vragen!”

10

“We hebben eerst een prettige kennismaking voor relatietherapie gehad. Bij de volgende afspraak gingen we echt 'bezig'. Vanaf toen al veel verschil gemerkt in de manier waarop mijn partner en ik met elkaar omgingen en ruzie situaties aanvlogen. Daarna nog twee afspraken gehad, weer goede dingen in bereikt. De therapeut (Ilse van Dijk) was begripvol en pakte de situatie goed aan. Ze focuste niet op verwerking van dingen uit het verleden, maar op hoe we er nu mee omgaan. Dat vond ik een verrassende aanpak, maar die was wel erg effectief! Op zich ook logisch; een heel verleden aan ervaringen/trauma's van twee personen kan je niet binnen een beperkt aantal sessies verwerken, en moet je eigenlijk ook apart van elkaar doen. En voor ons was het inderdaad vooral belangrijk hoe we NU met de situaties omgaan, en wat we daarin beter konden/kunnen doen. We hebben uiteindelijk dus 1 kennismakingsgesprek en daarna 3 echte sessies gehad. En we zijn altijd welkom om weer te komen, dan pakken we het gewoon weer verder op als het nodig is. Ilse was niet 'pusherig' om meer sessies te verkopen. Over Stresswise algemeen: er werd snel contact met me opgenomen nadat ik een vraag indiende. En daarna ook toen ik een kennismaking aanvroeg. Op dezelfde dag werd ik dan gebeld. Fijn ook dat je gratis en vrijblijvend kan kennismaken, dat maakt de drempel ook lager. En fijn dat we in onze buurt met iemand konden spreken. Zeker een aanrader!”

8

“Ik heb er zeker wat aan gehad, maar op één of andere manier heb ik toch geen voldoening. Ik vond het op een gegeven moment teveel op mij gericht, alsof ik een probleem heb ipv een gezamenlijk probleem. Ik had gehoopt dat we elkaar beter zouden kunnen begrijpen, maar dat is er niet uitgekomen helaas.”

10

“Ik heb mijn begeleiding door Daniella Waley in de praktijk in Groningen als zeer prettig ervaren. Daniella heeft een goede kijk op mij als persoon gehad en me goed begeleid in wat ik nodig had om weer meer mindfull in het leven te staan. We hebben daar heel pragmatisch gebruik gemaakt van verschillende onderdelen van de ACT-methode. Ik heb er veel aan gehad en kan de toekomst een stuk geruster tegemoet.”

Metacognitieve therapie helpt je te soppen met piekeren waardoor je depressie kunt tegengaan

Stop met piekeren door MCT therapie, meld je aan voor een gratis online kennismaking met onze MCT therapeut in Nijmegen

Je wilt stoppen met piekeren, je gedachten reguleren, beter slapen, je minder zorgen maken. Je wilt van neerslachtigheid verlost worden, angst verminderen of van een depressie af. Onze MCT therapeut kan ook jou helpen. Vul het onderstaande formulier in of bel ons voor een gratis kennismaking en advies.

Stoppen met piekeren?

Neem contact op met StressWise Nijmegen voor MCT Metacognitieve therapie

  • 088 20 32 610
  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie