Metacognitieve therapie Roosendaal
Stop piekeren en depressie met MCT, Metacognitieve therapie Roosendaal

WORD MEESTER OVER JE GEDACHTEN EN STOP DEPRESSIE EN SOMBERHEID

Meld je hier aan

Hoe stop ik met piekeren? Metacognitieve therapie Roosendaal

Piekeren, teveel in je gedachten ronddwalen. Iedereen weet hoe vermoeiend dat kan zijn. Piekeren levert stress op. Piekeren kan zelfs tot een depressie leiden. Sterker nog, piekeren is vaak de oorzaak van een depressie en andere psychische problemen, zoals angst. Als je niet of nauwelijks piekert maak je je veel minder zorgen en voorkom je een depressie. En depressie zal verdwijnen als je piekeren kunt loslaten. Je kunt dus zelf iets aan een depressie of angst doen. Door het piekeren te stoppen. Met MCT of Metacognitieve therapie bij StressWise Roosendaal.


Wat is MCT of Metacognitieve therapie?

MCT of Metacognitieve therapie is eigenlijk een cursus stop met piekeren. In MCT leer je in slechts drie maanden hoe je je gedachten kunt reguleren, zodat het piekeren geen vat meer op je krijgt. Met MCT therapie heb je wekelijks een online sessie van een uur met onze MCT therapeut en zet je elke dag een stap in het beter reguleren van je gedachten. Na drie maanden ben je een meester in het reguleren van je gedachten en kun je vrij gemakkelijk het piekeren stoppen. Weg van depressie en angst. StressWise Roosendaal is specialist in MCT Metacognitieve therapie.


MCT therapie bij StressWise Roosendaal

MCT is aantoonbaar effectief tegen depressies en angsten en kent een brede wetenschappelijke basis. MCT is effectiever gebleken dan de standaard methodiek in de psychologie, de cognitieve gedragstherapie (CGT). De ggz richt zich met deze therapie op de inhoud van het piekeren en probeert negatieve pieker gedachten om te zetten in positieve gedachten. Dat lukt eenvoudigweg niet, het is onbegonnen werk. Bij MCT therapie daarentegen worden jouw ideeën over gedachten en denk processen betrokken. Metacognitief dus. Dat is veel effectiever. Wil je stoppen met piekeren? Wil je depressie verdrijven? Probeer MCT therapie bij StressWise Roosendaal.

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt ACT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze ACT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut.

Wij leiden MCT therapeuten op aan ons opleidingsinstituut StressWise Academy

Ons eigen opleidingsinstituut StressWise Academy leidt MCT therapeuten op, met ‘een hart zo groot als de wereld’. Zo kunnen we garanderen dat onze MCT therapeuten goed zijn opgeleid en veel liefde stoppen in hun werk als therapeut. De MCT therapeuten van StressWise Roosendaal houden hun kennis up-to-date met scholing en doen regelmatig intervisie en supervisie met andere professionals. Alle therapeuten en psychologen van StressWise Roosendaal stellen zich op als mens en niet als (afstandelijke) proffesional. Deze warme aanpak zorgt ervoor dat onze trajecten uitermate succesvol zijn. Onze cliënten beoordelen ons met een 9. (Onafhankelijke beoordelingen via Kiyoh)


Piekeren los je niet op met meer denken, maar met minder denken

Een depressie ontstaat als je op een niet-effectieve manier omgaat met negatieve gedachten en gevoelens. Het zijn niet de negatieve gedachten of je sombere gevoelens, je zorgen of de soms heftige dingen die je meemaakt die je depressief of angstig maken. Het is de manier waarop je ermee omgaat. Vaak probeer je je een weg te denken uit een depressie. Wat je nodig hebt is juist minder denken. Denken roept nieuwe gedachten op. Je kunt niet je probleem van piekeren (teveel denken) oplossen met nog meer piekeren (nog meer denken). Je lost het probleem op met minder denken.


Metacognitieve therapie Roosendaal om je denken te reguleren

Metacognitieve therapie is gebaseerd op ruim 20 jaar onderzoek door grondlegger Adrian Wells. Hij zag in dat depressie niet een ziekte is waar je mee moet leren leven en waarbij je je leven lang antidepressiva moet slikken. Hij ontdekte dat je door het gebruik van de juiste mentale en gedragsmatige strategieën depressie, angst en andere psychische problemen kunt bestrijden. Dus dat je er zelf iets aan kunt doen. Als je jezelf ziet als een echte piekeraar en daardoor depressief en/of angstig bent, dan is voor jou een kennismaking met MCT een juiste stap. Zie in dat je gepieker gewoon is. Het moet echter geen gewoonte worden om te piekeren.

ACT therapie bij StressWise krijgt een hoge gemiddelde beoordeling van klanten
8

“Fijne groep en therapeut. In het begin stond ik wat sceptisch tegenover de cursus. Maar het heeft mij rust gebracht en handvatten voor de toekomst.”

9

“Voordat ik deze cursus ging starten was ik wat sceptisch, want ik was altijd van mening mindfulness is toch wat zweverig en dit past niet bij mij. Uiteindelijk heb ik besloten om uit mijn comfortzone te stappen en deze mindfulness-cursus open in te gaan. Door tijdens de trainingen stil te staan bij de achtergrond van bepaalde theorieën en trainingsmethodes is mindfulness meer gaan leven voor mij. Ook de oefeningen hebben mij bijgebracht dat ik meer stil kan staan bij momenten en meer kan leven in het nu. Hierdoor is deze cursus waardevol geweest voor mij.”

9

“Bij het ontdekken van mindfulness op de website van de Mindfulness fabriek kreeg ik de indruk dat dit wel wat voor mij kon zijn. Ik had niet kunnen bedenken dat de toepasbaarheid nog zoveel groter is dan verwacht. Ik heb echt handvaten gekregen om mijn weg te vervolgen. Ja, ik ervaar meer rust en ontspanning, maar soms ook helemaal niet en dat is niet erg. Je kan altijd teruggaan naar de oefeningen die je hebt geleerd en dat is het meest waardevol. Igor was een hele fijne begeleider. Rustig, met niet teveel woorden, maar goede vragen en zo nu en dan wat humor. Als ik een idee zou aandragen om deze training te verdiepen, zou er voor mij niet alleen vooraf aan de training een telefonisch gesprek mogen plaatsvinden, maar ook een keer tussentijds en aan het einde. Dan kan je eigen reflectie nog wat meer verdieping krijgen.”

8

“Fijne 8-weekse cursus gevolgd bij Sijmen, iemand die je snel op je gemak weet te stellen. 2,5 uur per keer leek me aanvankelijk lang, maar de tijd vloog steeds voorbij. Van harte aan te raden!”

8

“Ik voel me door de toepassing van ACT als een toeschouwer in een web, waarvan de draden me terugbrengen naar mezelf, op een meer neutrale wijze, dan voorheen. Het steeds teruggaan naar jezelf, ondanks pijnlijke gedachten of gevoelens, brengt meer acceptatie, en rust.”

9

“Door de cursus heb ik veel inzicht gekregen over mijn gedachtes en emoties over eten en kan ik beteren keuzes maken als het gaat om voeding.”

10

“Ik heb een cursus gevolgd bij StressWise en ben hier heel tevreden over. Ik vond de cursus prettig en heel erg leerzaam. De opbouw en de informatie was goed. De therapeut, Michel Meima was deskundig, betrokken, een goede leraar en een fijn persoon. De oefeningen waren soms echte eye-openers, met een direct effect waarbij ik regelmatig vol verbazing zat te lachen dat het ook daadwerkelijk werkte. De cursus had - zeker ook door alle schriftelijke informatie die we kregen toegestuurd - genoeg inhoud en diepgang. Een aanrader! Bedankt Michel voor de fijne lessen!”

9

“Ik heb de ACT-therapie bij Jeroen als prettig en zinvol ervaren. Na de eerste, verhelderende sessie werd direct meer duidelijk over de kern van het probleem waarna al snel nuttige tips konden worden toegepast in de praktijk. Aan de hand van opdrachten en de gesprekken kreeg dit steeds meer vorm waarna ik het gevoel heb dat ik meer controle heb in bepaalde situaties dan voorheen. Nogmaals bedankt voor de fijne sessies.”

10

“Prettige gesprekken. Kan goed luisteren en werkt met fijne methodes.”

Metacognitieve therapie helpt je te soppen met piekeren waardoor je depressie kunt tegengaan

Stop met piekeren door MCT therapie, meld je aan voor een gratis online kennismaking met onze MCT therapeut in Roosendaal

Je wilt stoppen met piekeren, je gedachten reguleren, beter slapen, je minder zorgen maken. Je wilt van neerslachtigheid verlost worden, angst verminderen of van een depressie af. Onze MCT therapeut kan ook jou helpen. Vul het onderstaande formulier in of bel ons voor een gratis kennismaking en advies.

Stoppen met piekeren?

Neem contact op met StressWise Roosendaal voor MCT Metacognitieve therapie

  • Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie