Maak een nieuwe start
Re-integratie makkelijk gemaakt

Na burn-out of langdurige afwezigheid probleemloos re-integreren

Re-integratie na burn-out of ziekte

Nog aanpassen. Re-integreren is een kunst op zich. Er zijn nogal wat valkuilen, zoals weer te snel beginnen, te veel druk uitoefenen of niet goed communiceren. StressWise kan ook helpen bij re-integratie na burn-out of een langdurige afwezigheid. Terugkeer moet zorgvuldig worden voorbereid en de tijdsdruk mag niet te hoog zijn. De werknemer heeft baat bij structuur en een gevoel van controle. De loopbaancoach houdt als neutrale partij het contact met de werknemer gedurende de gehele re-integratie periode en houdt de leidinggevende en/of betrokkenen op de hoogte van de vooruitgang. Daarnaast denkt de loopbaancoach mee over het vervolg van de loopbaan en kan eventueel een ontwikkel-assessment in gang zetten als de werknemer niet (meer) op de juiste plek zit, wat in bijna de helft van de cases het geval is.

Lees verder

Online re-integreren

Nog aanpassen. Adviezen. Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.

Lees verder


Gezond re-integreren

Nog aanpassen. Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.


Adviezen re-integratie

Nog aanpassen. Eet op vaste tijden. Thuis zijn we vaak in de buurt van eten, waardoor het verleidelijk is om meer te eten. Als je vaste tijden afspreekt met jezelf maak je er eerder een momentje van. Je kunt dat koppelen aan een sociale activiteit. Door met iemand anders te eten of met een vriend te bellen tijdens de lunch. Naast gezond eten en genoeg bewegen is goed slapen belangrijk. Zeven à acht uur slapen per etmaal heeft een positief effect op alles wat we doen. En het is belangrijk dat een leidinggevende het goede voorbeeld geeft. Een wijze les voor leidinggevenden en werknemers: durf te stoppen met werken. Daarin grenzen aangeven is voor iedereen goed. Spreek een tijd af dat je afsluit en je laptop dichtklapt. Die tijden kun je ook doorgeven aan familieleden en collega’s. Dat schept duidelijkheid over wanneer je wel en niet aan het werk bent.

Waar kunnen we je mee helpen?

StressWise brengt psychologische hulp dichterbij: warmer, gemakkelijker, sneller, effectiever en efficiënter.

Neem contact op met onze Servicedesk voor informatie en advies. Bijvoorbeeld voor:

  • Gratis en binnen een week telefonisch kennismaken met een psycholoog of coach
  • Therapie op onze praktijklocatie of online via een beeldverbinding
  • Vergoeding werkgever
  • Vergoeding zorgverzekering
  • Vergoeding StressWise Fonds
  • 088 20 32 610
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie