Werk zoveel mogelijk thuis
Gezond thuiswerken in coronatijden

Thuiswerken is makkelijker gezegd dan gedaan

Thuiswerken tijdens corona

We beseffen niet hoeveel invloed thuiswerken heeft op onze mentale (en fysieke) gezondheid. Lang achter een beeldscherm zitten is zwaar en kan stress en andere thuiswerkklachten veroorzaken. Bijna zeventig procent van de werkenden tot 35 jaar ervaart stress en ontevredenheid tijdens het thuiswerken (fd). Een deel van deze groep zegt ook concentratie problemen te hebben. Thuiswerkklachten worden vaak niet serieus genomen. Thuiswerkers hebben vaak het gevoel dat ze niet mogen ‘zeuren’, omdat ze geen fysiek zwaar of vitaal beroep hebben. Genoeg slapen, voldoende bewegen, goed eten en vooral ontspannen zijn noodzakelijke voorwaarden om het thuiswerken te kunnen volhouden. Maar voor veel thuiswerkers is dat niet voldoende om vitaal en dus inzetbaar te blijven.

Lees verder

Thuiswerken veroorzaakt stress

Adviezen. Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.

Lees verder


Gezond thuiswerken

Om geconcentreerd te kunnen werken is het belangrijk om te focussen op één taak. Zet je telefoon op ‘niet storen’ en laat alleen de belangrijke mensen weten hoe ze je kunnen bereiken als het dringend is. Zet pushberichten van de apps op je telefoon uit. En volg je graag het nieuws, doe dit dan op vaste momenten. Neem regelmatig pauzes. Uit onderzoek blijkt dat mensen 52 minuten geconcentreerd kunnen werken, daarna neemt de concentratie af. Zet iedere 52 minuten een kookwekker. Loopt die af dan neem je pauze. Die pauzes hoeven niet langer dan drie minuten te duren. Het is belangrijk om tijdens zo’n pauze iets te doen wat niets te maken heeft met het werk en kijk vooral; niet op je telefoon. Dat geeft teveel prikkels en dat zorgt ervoor dat je niet echt kunt ontspannen.


Adviezen thuiswerken

Eet op vaste tijden. Thuis zijn we vaak in de buurt van eten, waardoor het verleidelijk is om meer te eten. Als je vaste tijden afspreekt met jezelf maak je er eerder een momentje van. Je kunt dat koppelen aan een sociale activiteit. Door met iemand anders te eten of met een vriend te bellen tijdens de lunch. Naast gezond eten en genoeg bewegen is goed slapen belangrijk. Zeven à acht uur slapen per etmaal heeft een positief effect op alles wat we doen. En het is belangrijk dat een leidinggevende het goede voorbeeld geeft. Een wijze les voor leidinggevenden en werknemers: durf te stoppen met werken. Daarin grenzen aangeven is voor iedereen goed. Spreek een tijd af dat je afsluit en je laptop dichtklapt. Die tijden kun je ook doorgeven aan familieleden en collega’s. Dat schept duidelijkheid over wanneer je wel en niet aan het werk bent.

Waar kunnen we je mee helpen?

StressWise brengt psychologische hulp dichterbij: warmer, gemakkelijker, sneller, effectiever en efficiënter.

Neem contact op met onze Servicedesk voor informatie en advies. Bijvoorbeeld voor:

  • Gratis en binnen een week telefonisch kennismaken met een psycholoog of coach
  • Therapie op onze praktijklocatie of online via een beeldverbinding
  • Vergoeding werkgever
  • Vergoeding zorgverzekering
  • Vergoeding StressWise Fonds
  • 088 20 32 610
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Hulp nodig?
Kies je locatie